נשים בהריון וחתולים

עודכן ב: 13 אוג 2018

כוטרינר ראיתי המון פעמים את הלחץ סביב ההריון כאשר מגדלים חתול בבית.

החמות אומרת שצריך למסור את החתול, הרופא מסביר שהאישה ההרה יכולה להידבק ממנו במחלה מסוכנת והחברים שלכם לא מבינים

למה אתם לוקחים את הסיכון.

אז הגיע הזמן לשים סוף למיתוסים ולהוריד קצת את הלחץ:

אתם בהריון? - מזל טוב!

צריך להוציא את החתול מהבית ולהתרחק מחתולים? - ממש לא!

טוקסופלזמוסיס

מחלה הנגרמת בעקבות הידבקות בטפיל ששמו טוקסופלזמה גונדי.

טפיל זה מועבר ע"י צואה או אכילת בשר נא, אך רוב האנשים אינם מפתחים תסמיני מחלה בעת הידבקות, בשל מערכת חיסונית חזקה.

אנשים בעלי מערכת חיסונית חלשה, יכולים לפתח  תסמינים שונים בעקבות הידבקות, כגון: חום, חולשה והגדלת בלוטות הלימפה.

במקרים נדירים וקשים עוד יותר, עלולה המחלה לפגוע בתפקודי המוח, העיניים, הכבד והריאות.

נשים בהריון נמצאות בקבוצת סיכון לחלות במחלה, משום שטפיל זה מועבר מהאישה לעובר באמצעות השלייה ויכול לגרום למומים ואף מוות של העובר.

טוקסופלזמוסיס וחתולים

בע"ח רבים יכולים יכולים להיות נשאים של הטוקסופלזמה, אך חתולים הם החיה היחידה שאצלם בגוף נוצרים ביצים אשר גורמים להתרבות הטפיל.

חתולים יכולים להידבק בטוקסופלזמה ע"י אכילת בשר נא (כגון: עכברים), מגע עם צואה של חתולים אחרים בארגז החול או ע"י העברה של חתולה לגוריה.

כאשר חתול נדבק במחלה זו, הוא מתחיל להפריש ביצי טוקסופלזמה מדבקות כ- 24 שעות לאחר הידבקותו ועד שבועיים לאחר מכן.

כך שחתול יכול להיות מדבק בטוקסופלזמה רק שבועיים בכל חייו.

טוקסופלזמוסיס ובני-אדם

בני-אדם עלולים להידבק במחלה זו ע"י מספר דרכים, אשר הנפוצות ביותר ביניהן הן: אכילת בשר נא או ירקות/פירות לא שטופים, אשר עלולים להיות נגועים בצואה. דרך נוספת ונדירה יותר להידבקות במחלה, היא באמצעות מגע ישיר עם צואת חתולים, אשר עלול להגיע למערכת העיכול במידה ולא שומרים על היגיינה.

הטוקסופלזמוסיס הינה מחלה אשר ניתן להידבק בה פעם אחת בחיים, ולאחר מכן הגוף מייצר נוגדנים המחסנים את האדם ומונעים אפשרות להידבקות נוספת.

טוקסופלזמוסיס ונשים בהריון

נשים יכולות להידבק במחלה בכל שלבי ההריון, אומנם הסיכון לעובר עלול להיות משמעותי יותר במידה וההידבקות מתרחשת בשלישי הראשון.

מומלץ לנשים בהריון אשר מגדלות חתול בביתן, לעשות בדיקת דם אשר בודקת את נוגדני המחלה בגופה:

במידה ונמצא כי האישה חלתה בעבר בטוקסופלזמוסיס, לא נשקפת לה ולעוברה סכנה.

במידה ונמצא כי לאישה אין את נוגדני המחלה, היא נמצאת בקבוצת סיכון ועליה להקפיד על היגיינה, במטרה להימנע מהידבקות.

דרכים להימנע מהידבקות במחלה

1. הימנעות מאכילת בשר נא.

2. שטיפת ידיים לאחר מגע עם בשר נא (למשל בעת בישול).

3. הקפדה על שטיפת ירקות ופירות טרם אכילתם.

4. ניקיון של ארגז החול של החתולים פעם ביום. זאת משום שביצי הטוקסופלזמה המופרשות בצואת החתול אינן מדבקות ב-24 שעות הראשונות לאחר הפרשתן.

5. מומלץ לנשים הרות להימנע מניקיון של ארגז החול, אך במידה והן עושות זאת- חשוב להקפיד על שימוש בכפפות ושטיפת ידיים לאחר מכן.

לסיכום- חשוב לזכור!

לא כל חתול נגוע בטפיל הטוקסופלזמה גונדי.

חתול אשר נדבק בטפיל יכול להיות מדבק רק שבועיים בחייו.

עיקר האנשים הנגועים בטפיל, אינם נדבקים בו מחתולים. ורובם אינם מפתחים סימני מחלה.

ניתן לבצע בדיקת נוגדנים למחלה בטרם או עם כניסת האישה להריון.

חשוב לשמור על היגיינה.